Att tänka på inför utvecklingssamtal
Ulf Ryde, Teoretisk kemi
March, 2005
- Vad har du gjort sedan sist?
- Uppdatera filen för
studieplanen med följande data (skicka mig en lista på det
nya per e-mail):
- Artiklar
- Kurser
- Undervisning eller annan institutionstjänstgöring.
- Konferenser
- Avdelningsseminarium
- % av tiden avverkad (räknas automatiskt ut av
web-studieplanen)
- Hur har det gått?
- Vad kan förbättras?
- Vilka problem har dykt upp och hur kan de lösas?
- Jämför med studieplanen. Har vi uppnått vad vi
ville?
- Vad har inte genomförts? Varför?
- Hur ligger arbetet enligt tidsplanen?
- Hur blir det till slut?
- Planer inför framtiden
- Inbokade tider
- Semester
- Kurser
- Undervisning
- Konferenser
- Vad tycker du är roligt att göra - vad ger dig
arbetslust?
- Vad vill du göra efter disputationen?
- Hur förbereder vi dig bäst inför detta?
- Vad vill du inte göra?
- Artiklar (gör en lista med alla artiklar som är
på
gång eller planerade)
- Ideer, kort- och långsiktigt
- Tidsplan
- Avhandling (när, titel, skiss, artiklar?)
- Vad skulle du göra i forskningen om du fick bestämma
helt själv?
- Personrelation
- Gör en lista på minst en bra och dålig
egenskap hos
både
dig och mig.
- Har den förändrats sedan sist?
- Hur fungerar handledningen? Får du den handledning du
förväntar
dig?
- Arbetsmiljön
- Hur fungerar avdelningen?
- Hur har du mottagits på avdelningen?
- Vad har varit bra?
- Vad har du saknat?
- Vad har varit dåligt?
- Hur kan det förbättras?
- Får du den information du skulle önska dig?
- Är din arbetsplats OK?
- Utrustning
- Datorer
- Har du tillräckligt mycket datortid?
- Fungerar datorerna tillfredsställande?
- Inköp?
- Hur fungerar avdelningen socialt?
- Hur behandlas du av övrig personal?
- Hur fungerar doktorandkollegiet?
- Annat?
- Vad skulle du ändra om du bestämde enväldigt?
- Har du uppfyllt dina plikter?
- Jämför med kravlistan
- Hur tar du hand om din data (jfr gcp
listan)?
- Hur programmerar du (jfr gpp listan)?
- Har jag uppfyllt mina plikter?
- Studieplan uppdateras
- Regelbundna utvecklingssamtal
- Regelbundna möten
- Har du varit på någon konferens det senaste
året?
- Vilka andra förväntningar har du på mig?
- Vad förväntar du dig av mig i framtiden?
- Hur skall jag förändra mig?
- Vad behöver jag förbättra?
- Hur disponerar du din tid?
- Hur många timmar jobbar du en genomsnittlig vecka?
- Hur många dagar semester tog du ut senaste året?
- Är detta tillfredsställande?
- Hur ser tidsfördelningen ut en typisk arbetsdat (för
dagbok en dag)?
- Kan du förbättra din effektivitet / produktivitet?
- Kan jag förbättra min effektivitet / produktivitet?
- Övrigt
Ta upp alla tänkbara problem (metod, tid, resurser, personer).
Allt är relevant.
- Om forskarutbildning (diskuteras primärt första
gången)
- Varför valde du forskarutbildning?
- Vad trodde du du gav dig in på?
- Blev det så?
- Vad förväntar du dig av utbildningen?
- Vad förväntar du dig av handledningen?
- Har dina förväntningar och mål ändrats?
- Se till att allt intressant skrivs ner i studieplanen eller i ett
kontrakt.
After the meeting
you should know
- The plans of our group
- How you have succeded up to now
- What we expect from you in the future
- In what way you should change and what you should improve
Mål enligt allmäna
studieplanen i kemi (N-fakultet, LU; 030605)
Den som examineras skall:
- ha erhållit fördjupade ämneskunskaper
- ha utvecklat sin förmåga att tänka kreativt och
kritiskt
- kunna formulera frågeställningar kring en uppgift,
kunna planera
och geomföra arbetet inom givna tidsramar samt utvärdera
resultaten
- kunna arbeta självständigt såväl som i grupp
- kunna, i såväl nationella som internationella
sammanhang,
ändamålsenligt presentera och diskutera forskningsresultat
både
muntligt och skriftligt för olika målgrupper
- kunna föra en kritisk vetenskaplig diskussion och kunna
försvara sin egen ståndpunkt
- ha tillämpat ett etiskt korrekt
förhållningssätt i forskningsarbetet.