Good Supervision Practice
En samling råd och uppslag för doktorandhandledare
Åtgärdside i pedagogisk specialkurs för
forskarhandledare
December 1999
Ulf Ryde, Teoretisk kemi, Lunds universitet
Ulf.Ryde .at. teokem.lu.se
A sligthly different and more
structured presentation of the same material are given in these pages
H = handledare; D=doktorand
Handledarens skyldigheter
- H skall garantera att projektet är lämplig och att det
med en
rimlig arbetsinsats leder till en avhandling av god kvalitet på
fyra
år. Om H själv föreslår projektet bör det
vara
väl genomtänkt, genomförbart, stimulerande (ingen
slavgöra
som han eller avdelningen vill ha gjort) och med en god linje.
- H skall upprätta en tydlig studieplan och uppdatera den
årligen.
Där skall framgå försörjning, kurser, projektplan
och eventuell institutionstjänst.
- H skall tydligt specificera sina förväntningar på
D
(ett
informellt kontrakt kan upprättas).
- H skall ta reda på D förväntningar på honom
själv.
De han inte kan uppfylla skall tas upp till diskussion.
- H skall kontrollera att de har samma förväntningar
på
projektet.
- H skall informera D om hur projektet passar in i ett större
sammanhang.
- H skall vara kunnig i sitt område.
- H skall förmedla kontakter till personer med lämplig
specialistkompetens.
- H skall hjälpa D med de problem som uppstår (inte
för
mycket,
inte för lite; stimulera självhjälp; bolla tillbaka
frågan).
- H skall garantera att det finns tillräckliga resurser
för D
att
genomföra sitt arbete, resa på konferenser och besöka
andra
avdelningar.
- H skall se till att D får lära sig nödvändig
arbetsmetodik
och dela med sig av sin erfarenhet.
- H skall vara tillgänglig och dagligen ha tid med D. Han
får
inte ge intrycket att alltid vara stressad eller att D stjäl hans
tid. Redan en stängd dörr kan vara ett hinder för
informella
frågor.
- H skall ge D hög prioritet i jämförelse med hans
andra
åtaganden.
- H skall vara en förebild som en god och seriös forskare
(D
lär
sig genom att härma).
- H skall inspirera, stimulera och engagera.
- H skall undvika att ta över ett projekt.
- H skall öva sig att förstå och extrahera Ds
idéer,
även om de till att börja med är dunkelt formulerade.
- H skall hålla sig informerad om hur arbetet fortskrider och
se
till
att det följer en rimlig tidsplan.
- H skall informera D så snart han träffar på
något
nytt inom hans område (artiklar, websidor, konferenser, etc.).
- H skall ge tydliga instruktioner om vad han vill ha gjort och hur.
- H skall vara beredd att stödja D även psykiskt och att
hjälpa
honom igenom personliga kriser.
- H skall hålla uppe moralen. Han skall vara
understödjande
när
det behövs, men D kan drabbas av perioder av dåligt
självförtroende
då det är viktigt att sätta upp klara tidsfrister och
mål
som tvingar D vidare.
- H skall utveckla sin förmåga att handleda och ge
konstruktiv
kritik (kurser och litteratur).
- H skall arbeta för att stämningen på avdelningen
och
inom
gruppen är positiv och öppen, och skall vara lyhörd till
eventuella sociala problem.
- H skall förmedla kontakter med andra personer inom samma
område
och dela med sig av sitt kontaktnät.
- H skall så långt som möjligt hjälpa till
att
skaffa
D ett lämpligt jobb, t.ex. genom att orientera honom om
arbetsmarknaden
och hjälpa honom att skaffa kontakter.
Möten
- H och D skall ha möten regelbundet.
- Inga störande moment (t.ex. telefonsamtal) får
förekomma
under mötena.
- Det är bra att ha två sorters möten: små,
frekventa
och informella, samt större, glesare och formella möten.
Båda
är viktiga, men skillnaden i ändamål skall vara tydlig.
- H bör anordna tillfällen för informella kontakter,
t.ex.
fikapauser och luncher.
- H och D bör på regelbundna möten:
- Diskutera doktorandprojektet och hur arbetet fortskrider.
- Diskutera utbildningens utformning i sin helhet.
- Diskutera den sociala och professionella relationen mellan H
och D.
- Diskutera Ds förmåga och engagemang.
- Diskutera den sociala och materiella situationen på
avdelningen.
- Omförhandla eventuella kontrakt.
- Ge feedback.
Kritik etc.
- H skall ge konstruktiv och stödjande kritik och inte
glömma
bort att ge positiva kommentarer (när det är motiverat).
Kritikens
form bör följa D utveckling.
- H skall vara vänlig, öppen och stödjande, och
besinna
att
D ofta är starkt emotionellt engagerad i arbetet.
- H skall läsa det D skrivit och kunna diskutera det i detalj.
Han
skall
förklara tydligt vad som är bra och dåligt, med klara
motiveringar.
Han skall specificera vilka partier som bör ändras, i vilket
avseende (innehåll, språk, logik, etc.), hur och
varför.
Han skall också i förväg specificera syftet med det
skrivna
materialet.
- H skall bygga upp D självförtroende genom att ge
lagom
stöd under hela tiden, och genom att ge honom förtroenden och
chans att se att han har lärt sig något (t.ex. genom att
undervisa
projekt- eller examensarbetare).
- Handledningen måste ändra karaktär under tidens
gång
(D skall utvecklas från elev till kollega). I början
bör
man sätta upp kortsiktiga, konkreta mål, vilka så
småningom
blir mer långsiktiga och abstrakta. Dock behöver alla
lite mer handledning då det är tid att skriva ihop
avhandlingen.
- Handledningen måste anpassas efter Ds individuella
förutsättningar
och problem.
- Man bör sträva efter att ställa krav som ligger
precis
kring
gränsen av Ds förmåga
- Klimatet på avdelningen bör vara så att det
är
lätt
att utbyta idéer.
- Känsliga frågor skall presenteras ärligt och
direkt,
men
samtidigt taktfullt; diskutera i positiva termer.
Att tänka på för handledaren
- Föra journal på möten med D.
- Passar doktorandprojektet mina forskningsintressen och kunskaper.
- Är projektet genomförbart och av god kvalitet?
- Finns de resurser D behöver tillgängliga på
avdelningen?
Var kan de annars hittas?
- Har jag berättat för D vilka delar av projektet jag ej
kan
hjälpa
till med. Kan jag ordna med hjälp från annat håll?
- Är jag nöjd med förhållandet till D? Om
inte, har
vi diskuterat situationen?
- Är H och D överens om förväntningarna
på
doktorandprojektet?
Studieplan
I enlighet med högskoleförordningen ska för varje
forskarstuderande
upprättas en individuell studieplan. Fakultetsstyrelsen är
ansvarig
för att planerna upprättas.
En individuell studieplan skall (enligt Kvalitetsutvecklingsprogram
för forskarutbildningen vid Lunds universitet)
- vara skriftlig
- undertecknas av forskarstuderande, (huvud)handledare och prefekt
- täcka hela utbildningsperioden (vartefter
förlängningar
blir aktuella ska dessa tas med i planerna)
- innehålla en försörjningsplan för hela
studietiden
- innehålla en kursplan med minst ett års horisont fram
till
dess att kursfordringarna är uppfyllda
- senast från och med andra heltidsåret innehålla
en
plan
för avhandlingsarbetet
- gemensamt revideras en gång om året av den
forskarstuderande,
(huvud)handledaren och prefekten
- godkännas av fakultetsstyrelsen eller av en särskild
befattningshavare/kommitté
utsedd av styrelsen
- i original arkiveras av fakultetsstyrelsen eller på det
sätt
fakultetsstyrelsen beslutar.
Den bör innehålla följande:
- Namn
- Grundexamen
- Antagningsdatum.
- Forskarutbildningsämne och inriktning.
- Handledare och eventuellt biträdande handledare. Om flera
handledare,
skall det tydligt framgå de olika handledarnas roller och vem som
har huvudansvaret.
- Avhandlingsämne.
- Avsedd examen (Dr., Lic. eller båda).
- Planerad tidpunkt för examen.
- En rimligt detaljerad beskrivning av det planerade
doktorandprojektet.
- Vilka delmoment ingår (projekt, artiklar, etc.).
- Vad skall D behärska till slut.
- Vilka arbetsmoment ingår.
- Hur förhåller sig projektet till Hs övriga
projekt och
till den vetenskapliga världen i sin helhet?
- Plan för kursdelen av forskar utbildningen (vilka, när,
hur
många
poäng och vilken kursledare). Minimum är 40 poäng (20 p
för Lic).
- Specificering av eventuell institutionstjänstgöring
(högst
20%).
- En finansieringsplan för hela doktorandtiden.
Arbetskontrakt
Handledarens förväntningar på doktoranden
Exempel på innehåll
Doktoranden skall
- Jobba på heltid.
- Läsa en viss mängd forskarkurser enligt kursplanen.
- Sköta sin institutionstjänst enligt tilldelning.
- Driva projektet.
- Ha fler idéer än vad som kan realiseras.
- Veta mer om sitt område än H då han är
färdig.
- Dokumentera resultaten på ett tillfredsställande
sätt
(läsbart).
- Presentera projektet i ord och bild (skriva rapporter).
- Hålla uppdaterad presentationspärm med overhead-bilder.
- Åka på konferens ett visst antal gånger och
där
presentera projektet.
- Hålla koll på litteraturen och hålla
handledaren
underrättad
om detta.
- Upprätta en databas med litteraturreferenser.
- Vara medveten om tidsplanen (t.ex. avrapportering i projekt).
- Vara medveten om och delaktig i projektets ekonomi och andra
resurser.
- Aktivt söka information om lämpliga kurser och
konferenser.
- Söka pengar till konferenser, kurser och utrustning.
- Aktivt delta i avdelningens och gruppens gemensamma
angelägenheter.
- Gå på alla avdelningsseminarier.
- Hjälpa nya doktorander, examensarbetare, etc.
Exempel: Mina förväntningar
på
en doktorand
Doktorandens förväntningar på handledaren
Exempel på innehåll
Handledaren skall
- Upprätta och uppdatera en studieplan.
- Ha regelbundna utvecklingssamtal.
- Garantera att projektet är genomförbart inom utsatt tid
till
en rimlig arbetsinsats och är av god vetenskaplig kvalitet.
- Ställa upp på regelbundna möten (bestäm hur
ofta
och
när).
- Ha tid med D (avtala en minimal tid, t.ex. 5 h/vecka).
- Vara tillgänglig för frågor och hjälp.
- Läsa inlämnat material inom en rimlig tid (avtala en
tid,
t.ex.
en vecka)
- Inte ha för många doktorander (max 6 är en ofta
citerad
siffra).
Doktoranden skall få
- Personlig arbetsplats i lämplig miljö.
- Tillgång till dator.
- Åka på konferenser (avtala ett minsta antal under
doktorandtiden).
- Besöka andra avdelningar (utomlands).
Utvecklingssamtal
Bör hållas med regelbundna intervall, förslagsvis en
gång per termin.
Det är ett utmärkt tillfälle att
- kontrollera hur arbetet går
- ge feedback
- informera D och H om vad som händer i projektet
D: doktorandprojektets planer och framskridande;
H: hur projektet hamnar i ett mer övergripande perspektiv och
i gruppens projekt - uppdatera studieplanen
- omförhandla kontrakt
- diskutera den sociala situationen mellan D och H och på
avdelningen
i sin helhet
- diskutera mer formella saker.
Förslag på innehåll:
- Uppdatering av studieplanen
- Vad har D gjort sedan sist?
- Kurser
- Artiklar
- Undervisning eller annan institutionstjänstgöring.
- Jämför med studieplanen.
- Senaste resultat.
- Idéer kortsiktigt och långsiktigt.
- Hur ligger arbetet enligt tidsplanen?
- Hur blir det till slut?
- Avhandling (titel, skiss, artiklar).
- Hur har det gått (Feedback)?
- Vad kan förbättras?
- Problem?
- D kan lämna in en skriftlig beskrivning (ungefär en
A4 sida)
om hur han uppfattar sitt projekt;
vad som har gjorts och vad som skall göras.
- Planer inför framtiden
- Inbokade saker.
- Kurser.
- Undervisning.
- Konferenser.
- Semester.
- Forskning
- Mål för den närmaste tiden.
- Långsiktiga mål.
- Artiklar (på gång, planerade).
- Idéer, kort- och långsiktigt.
- Tidsplan.
- Avhandling (när, titel, skiss, artiklar?)
- Vad skulle du göra i forskningen om du fick bestämma
helt
själv?
- Vad vill du göra efter disputationen?
- Hur förbereder vi dig bäst inför detta?
- Personrelation
- Diskutera den personliga och sociala relationen mellan H och D.
- Har den förändrats sedan sist?
- Hur fungerar handledningen. Får D den handledning han
förväntar
dig?
- Arbetsmiljön
- Hur fungerar avdelningen?
- Vad kan förbättras?
- Är Ds arbetsplats OK?
- Utrustning.
- Vad skulle D ändra om han bestämde enväldigt?
- Datorer.
- Fungerar apparaterna tillfredsställande?
- Inköp?
- Socialt
- Hur behandlas D av övrig personal?
- Hur fungerar doktorandkollegiet?
- Om forskarutbildning:
- Blev forskarutbildning vad du förväntade dig?
- Vad förväntar du dig av utbildningen?
- Vad förväntar du dig av handledningen?
- Har dina förväntningar och mål ändrats?
- Hur disponerar D sin tid?
- Vad hade hänt om D gjort en studie över hur han
disponerar
tiden?
- Är detta tillfredsställande?
- Vad gjorde D i går (fredags)?
- Kan D förbättra sin effektivitet / produktivitet?
- Kan H förbättra sin effektivitet / produktivitet?
- Har D uppfyllt dina plikter?
- Dokumenterat resultaten?
- Följt litteraturen. En litteraturgenomgång kan
avkrävas.
- Hållit seminarium .
- Bevistat seminarier.
- Sökt pengar till kongresser och kurser.
- Har H uppfyllt sina plikter?
- Uppdaterat studieplanen.
- Haft regelbundna utvecklingssamtal.
- Haft regelbundna möten.
- Annat?
- Övrigt
- Ta upp alla tänkbara problem (metod, tid, resurser,
personer).
Exempel: Mitt förberedelseformulär till
utvecklingssamtal
Utvecklingssamtal
(från Personalenheten, LU)
Introduktion
En god introduktion till forskarstudierna är en viktig
investering
för alla parter, forskarstuderande, handledare och institutioner
(enligt
Kvalitetsutvecklingsprogram
för forskarutbildningen vid Lunds universitet).
Den bör omfatta:
- Den forskarstuderande skall ges tillfälle att lära
känna
institutionen, dess forskningsprofiler och personalen.
- En individuell studieplan skall upprättas
- En genomgång och diskussion av H och Ds rättigheter
och
skyldigheter.
Gör upp ett arbetskontrakt.
- Den studerande bör snarast påbörja den
första
(läs)kursen.
- Det kan vara lämpligt att låta den nyantagna få
begränsade
uppgifter att lösa i anslutning till pågående
forskning.
De bör ge en så bred bild som möjligt av institutionens
forskningsverksamhet och kan avslutas med en skriftlig redogörelse
som tillgodoräknas i utbildningens kursdel.
Man bör diskutera:
- Varför valde du forskarutbildning?
- Vad tror du du ger dig in på?
- Vad förvänta du dig av utbildningen?
- Vad förvänta du dig av handledningen?
Checklista för nyanställda (KC, LU)
- Utse introduktionsansvarit
- Informera alla på avdelningen
- Ordna arbetsplats
- Ordna telefon, dator, e-post, nycklar, entrekort, etc.
- Presentera alla medarbetare och deras funktion
- Gå runt på avdelningen
- Gå runt på institutionen (visa bibliotek,
förråd,
verkstäder, etc.)
- Introducera i kafferummet
- Dela ut
- Anställningsvillkor
- Generella säkerhetsföreskrifter
- Lathund
- Telefonkatalog
- Research Directory
- Material för doktorander
- Avdelninsspecifikt material
- Visa brandsläckare, brandlarm, utrymningsvägar,
larmnummer,
etc.)
- Förklara vart felanmälan skall ske
- Diskutera säkerhet på arbetsplatsen (skyddsombud,
arbete
utanför
ordinarie arbetstid, journummer, etc.)
- Förklara organisationen (resursvägar,
finansieringskällor,
beslutsorgan, FU-nämnden, studierektor, fack).
- Diskutera arbetest uppläggning och tidsplan
- Förklara administrativa rutiner (telefon, post, kopiator,
skrivare,
skrivmaterial, etc.)
- Förklara hur biblioteket fungerar
- Diskutera lab-rutiner
- Förklara avdelningsmöten, gruppmöte och seminarier
Regler och förordningar
Här samlas utdrag ur förordningar och lämpliga
länkar.
- Kvalitetsutvecklingsprogram
för forskarutbildningen vid Lunds universitet
Utdrag:
Forskarutbildningen är primärt en utbildning.
Forskarutbildningen ska enligt riksdagsbeslut omfatta endast fyra
år.
Avhandlingar ska bedömas enbart som godkända eller
underkända.
Målen är följande:
- förbereda de studerande för egen verksamhet som
forskare
eller
för motsvarande kvalificerade uppgifter;
- ge de studerande
- breda baskunskaper inom en forskningsdisciplin;
- aktuella specialistkunskaper inom ett smalare område av
forskningsdisciplinen;
- skolning i vetenskaplig metod och kritiskt, vetenskapligt
tänkande;
- skolning i planering, genomförande och utvärdering
av
forskningsuppgift/projekt;
- skolning i lösande av kvalificerade uppgifter inom givna
tidsramar
Behörig till forskarutbildning är den som
- avlagt kandidatexamen eller motsvarande
- har dokumenterade kunskaper inom för forskarutbildningen
relevanta
ämnesområden
- inom grundutbildningen har sammanlagt minst en termins
självständigt
arbete
- bedöms kunna avlägga doktorsexamen inom en studietid
av fyra
helårsekvivalenter, alternativt avlägga licentiatexamen inom
en studietid av två helårsekvivalenter.
Endast sådana studerande ska antas som har försörjning
garanterad för hela studietiden.
En forskarstuderande måste kunna beredas tillräckliga
handlednings-
och utbildningsresurser vid institutionen
Högsta antalet heltidsstuderande för vilka varje handledare
kan ha ansvar bestäms fakultetsvis; typiskt 6 st.
Minsta antalet handledningstimmar per forskarstuderande bestäms
fakultetsvis.
De forskarstuderande bör ges möjlighet att undervisa inom
sin institutions grundutbildning.
Universitetet måste ge ekonomisk möjlighet att för
sina färdigutbildade doktorer inrätta postdoktorala
tjänster
om två år, så många att alla som är
intresserade
av fortsatt akademisk verksamhet har god chans att få dem.
- Högskoleverket
- Högskolelagen
- Regler
för utbildningsbidrag kontra doktorandtjänst
- Studiehandbok
för
forskarutbildningen vid LTH
- LU:s
fövaltningshandbok
- Strategisk
plan för LU
- SULF
Lilla SULF nr 9: Doktoranders syn på handledning
- SUHF
Se t.ex. "En genomlysning av svensk forskarutbildning"
- Statens
Offentliga Utredningar
Se t.ex.
SOU 1998:128: Forskning 2000
SOU 1999:4: God sed i forskningen
Läromoment
- förbereda de studerande för egen verksamhet som
forskare
eller
för motsvarande kvalificerade uppgifter
- ge de studerande
- breda baskunskaper inom en forskningsdisciplin
- aktuella specialistkunskaper inom ett smalare område av
forskningsdisciplinen
- skolning i vetenskaplig metod och kritiskt, vetenskapligt
tänkande
- skolning i planering, genomförande och utvärdering
av
forskningsuppgift/projekt
- skolning i lösande av kvalificerade uppgifter inom givna
tidsramar
Mål enligt högskolelagen
Ge kunskaper och färdigheter
Förmåga att till självständig och kritisk
bedömning
Förmåga att självständigt lösa
problem.
Förmåga att följa kunskapsutvecklingen.
Doktorandutbildningen bör ge (rankade efter arbetsgivarnas
önskningar;
från "En genomlysning av svensk forskarutbildning"):
- Social kompetens och samarbetsförmåga (64%)
- Bredd och god kunskapsöversikt (59%)
- Avancerade kunskaper inom specialområdet (56%)
- Ledarskap och projektledning (39%)
- Förmåga att angripa tidigare olösta problem
(38%)
- Förmåga att överföra kunskap till
icke-specialister
(28%)
- Förmåga att använda IT (24%)
- Muntlig och skriftlig språkfärdighet i svenska (24%)
- Muntlig och skriftlig språkfärdighet i engelska (22%)
- Kännedom i ämnets professionella tillämpningar
(22%)
- Förmåga att arbeta interdisciplinärt (18%)
- Undervisningserfarenhet (14%)
- Innovationskunskap (11%)
- Kontakt med arbetsmiljöer utanför högskolan (7%)
- Vetenskapsteori och -historia (3%)
- Utbildningen skall klaras av på anslagen tid (2%)
- Analytisk och kritisk förmåga
- Entreprenörskap
- Kännedom om karriärvägar utanför
högskolan
Andra ofta nämnda mål:
Ge doktoranden självförtroende
Förmåga till självständigt arbete
Hantverkskunnighet.
Gör doktoranden till internationellt respekterade forskare.
Forskare attraktiva på arbetsmarknaden.
God förändringsberedskap.
Välutvecklat personligt nätverk, såväl
nationellt
som internationellt.
Lära doktoranden flexibilitet, kreativitet, entusiasm,
mognad och
ansvar.
Doktoranden skall lära sig att:
- Formulera ett vetenskapligt problem och lösa det.
- Tänka kritiskt.
- Uttrycka sig vetenskaplig. Även språket är
mycket
viktigt.
- Diskutera och argumentera.
- Ge konstruktiv kritik.
- Skaffa relevant information.
- Strukturera, sovra och sålla i ett stora
informationsflöden.
- Vikten i att planera för framtiden.
- Självständigt driva ett projekt.
- Skriva ansökningar.
- Förmedla sin kunskap till en bredare allmänhet.
- Doktoranden skall beredas tillfälle att:
- Ge och bevista seminarier.
- Gå relevanta (självvalda) kurser.
- Åka på konferenser och där presentera resultat.
- Skriva artiklar och andra publikationer.
- Undervisa och handleda studenter på olika nivåer.
- Besöka andra avdelningar.
Avdelningens funktion
- Kunskapsbank
- Bibliotek
- Kontrollorgan
- Samarbetspartner
- Fler doktorander ger fler jämlika att diskutera med, fler
kurser,
etc.
- Ge kurser
- Social funktion
Goda arbetsmoment
Under utveckling
- Relevanta, självvalda kurser med goda kursledare (ej
deltagarna
själva).
- En föreläsning med en engagerad och kunnig ledare
är den
bästa kursformen.
- Tutorial med gruppdiskusioner baserade på frågor
är en
bra form för små kurser.
- Seminarier är bra om man får välja själv och
tillhör
rätt målgrupp.
- Seminarier med doktorander som opponenter (gärna utan
seniorers
deltagande).
- Litteraturseminarier: en läser och berättar för
övriga.
- Offentliga (för hela avdelningen) planeringsmöten
(även
beskriva vad som gjorts under det gångna året)
- Både förbereda och efterarbeta kurser.
- Slutseminarier (t.ex. en senior och en doktorand detaljläser
och
opponerar)