Good Supervision Practice

En samling råd och uppslag för doktorandhandledare
Åtgärdside i pedagogisk specialkurs för forskarhandledare
December 1999

Ulf Ryde, Teoretisk kemi, Lunds universitet
Ulf.Ryde .at. teokem.lu.se



A sligthly different and more structured presentation of the same material are given in these pages

H = handledare;  D=doktorand
 

Handledarens skyldigheter

Möten Kritik etc.


Att tänka på för handledaren



Studieplan
I enlighet med högskoleförordningen ska för varje forskarstuderande upprättas en individuell studieplan. Fakultetsstyrelsen är ansvarig för att planerna upprättas.

En individuell studieplan skall (enligt Kvalitetsutvecklingsprogram för forskarutbildningen vid Lunds universitet)


Den bör innehålla följande:



Arbetskontrakt

Handledarens förväntningar på doktoranden
Exempel på innehåll

Doktoranden skall

 Exempel: Mina förväntningar på en doktorand
 

Doktorandens förväntningar på handledaren
Exempel på innehåll

Handledaren skall

Doktoranden skall få

Utvecklingssamtal
Bör hållas med regelbundna intervall, förslagsvis en gång per termin.
Det är ett utmärkt tillfälle att Förslag på innehåll:
  1. Uppdatering av studieplanen

  2.  
  3. Vad har D gjort sedan sist?
  4. Planer inför framtiden
  5. Personrelation
  6. Arbetsmiljön
  7. Om forskarutbildning:
  8. Hur disponerar D sin tid?
  9. Har D uppfyllt dina plikter?
  10. Har H uppfyllt sina plikter?
  11. Övrigt
Exempel: Mitt förberedelseformulär till utvecklingssamtal

Utvecklingssamtal (från Personalenheten, LU)



Introduktion

En god introduktion till forskarstudierna är en viktig investering för alla parter, forskarstuderande, handledare och institutioner (enligt Kvalitetsutvecklingsprogram för forskarutbildningen vid Lunds universitet).

Den bör omfatta:

Man bör diskutera: Checklista för nyanställda (KC, LU)

Regler och förordningar
Här samlas utdrag ur förordningar och lämpliga länkar.

Läromoment
 
  • Mål enligt högskolelagen
  • Ge kunskaper och färdigheter
  • Förmåga att till självständig och kritisk bedömning
  • Förmåga att självständigt lösa problem.
  • Förmåga att följa kunskapsutvecklingen.
  • Doktorandutbildningen bör ge (rankade efter arbetsgivarnas önskningar; från "En genomlysning av svensk forskarutbildning"):
  • Andra ofta nämnda mål:
  • Ge doktoranden självförtroende
  • Förmåga till självständigt arbete
  • Hantverkskunnighet.
  • Gör doktoranden till internationellt respekterade forskare.
  • Forskare attraktiva på arbetsmarknaden.
  • God förändringsberedskap.
  • Välutvecklat personligt nätverk, såväl nationellt som internationellt.
  • Lära doktoranden flexibilitet, kreativitet, entusiasm, mognad och ansvar.
  • Doktoranden skall lära sig att:

  • Avdelningens funktion




    Goda arbetsmoment
    Under utveckling