Advices
on Regular Meetings
Back
to Advices for supervisors
Utvecklingssamtal
Bör hållas med regelbundna intervall, förslagsvis en
gång per termin.
Det är ett utmärkt tillfälle att
- kontrollera hur arbetet går
- ge feedback
- informera D och H om vad som händer i projektet
D: doktorandprojektets planer och framskridande;
H: hur projektet hamnar i ett mer övergripande perspektiv och
i gruppens projekt
- uppdatera studieplanen
- omförhandla kontrakt
- diskutera den sociala situationen mellan D och H och på
avdelningen
i sin helhet
- diskutera mer formella saker.
Förslag på innehåll
- Uppdatera studieplanen (normalt en interaktiv websida)
- Vad har D gjort sedan sist?
- Kurser
- Artiklar
- Undervisning eller annan institutionstjänstgöring.
- Deltagande i konferenser
- Senaste resultat
- D kan lämna in en skriftlig beskrivning (ungefär en
A4 sida)
om hur han uppfattar sitt projekt;
vad som har gjorts och vad som skall göras.
- Ge D feedback på hur de olika momenten har gått
(feedback).
- Hur har det gått?
- Vad kan förbättras?
- Vilka problem har dykt upp och hur kan de lösas?
- Jämför med studieplanen. Har vi uppnått vad
vi
ville?
- Vad har inte genomförts? Varför?
- Hur ligger arbetet enligt tidsplanen?
- Planer inför framtiden
- H bör inleda med att ge en bild över forskargruppens
övergripande planer och placera in Ds arbete i dessa.
- Inbokade tider
- Semester
- Kurser
- Undervisning
- Konferenser
- Vad tycker D är roligt att göra - vad ger D
arbetslust?
- Vad vill D inte göra?
- Vad vill D göra efter disputationen?
- Hur förberedes D bäst inför detta?
- Forskning
- Mål för den närmaste tiden.
- Långsiktiga mål.
- Artiklar (på gång, planerade).
- Idéer, kort- och långsiktigt.
- Tidsplan.
- Avhandling (när, titel, skiss, artiklar?)
- Vad skulle du göra i forskningen om du fick bestämma
helt
själv?
- Personrelation
- Både D och H kan göra en lista på minst en bra
och dålig egenskap hos både D och H.
- Diskutera den personliga och sociala relationen mellan H och D.
- Har den förändrats sedan sist?
- Hur fungerar handledningen. Får D den handledning han
förväntar
dig?
- Arbetsmiljön
- Hur fungerar avdelningen?
- Vad kan förbättras?
- Är Ds arbetsplats OK?
- Utrustning.
- Datorer.
- Fungerar apparaterna tillfredsställande?
- Inköp?
- Hur fungerar avdelningen socialt?
- Hur behandlas D av övrig personal?
- Hur fungerar doktorandkollegiet?
- Vad skulle D ändra om han bestämde enväldigt?
- Om forskarutbildning:
- Blev forskarutbildning vad du förväntade dig?
- Vad förväntar du dig av utbildningen?
- Vad förväntar du dig av handledningen?
- Har dina förväntningar och mål ändrats?
- Hur disponerar D sin tid?
- Vad hade hänt om D gjort en studie över hur han
disponerar
tiden?
- Är detta tillfredsställande?
- Vad gjorde D i går (för dagbok)?
- Kan D förbättra sin effektivitet / produktivitet?
- Kan H förbättra sin effektivitet / produktivitet?
- Har D uppfyllt dina plikter (kontrakt)?
- Dokumenterat resultaten?
- Följt litteraturen. En litteraturgenomgång kan
avkrävas.
- Hållit seminarium .
- Bevistat seminarier.
- Sökt pengar till kongresser och kurser.
- Vad förväntar H av D i framtiden?
- Hur skall D förändra sig?
- Vad behöver D förbättra?
- Har H uppfyllt sina plikter (kontrakt)?
- Uppdaterat studieplanen.
- Haft regelbundna utvecklingssamtal.
- Haft regelbundna möten.
- Annat?
- Vad förväntar D av H i framtiden?
- Hur skall H förändra sig?
- Vad behöver H förbättra?
- Övrigt
- Ta upp alla tänkbara problem (metod, tid, resurser,
personer).
- Se till att allt intressant skrivs ner i studieplanen eller i ett
kontrakt.
Exempel
Mitt förberedelseformulär
för doktoranden till
utvecklingssamtal
Performance review in English
Mitt förberedelseformulär för
handledaren
Mitt förberedelseformulär för
post-docoral scientists
Utvecklingssamtal
(från Personalenheten, LU)
Back
to Advices for supervisors